Holland winkelt
Image default
Zakelijk

CRM software voor winkels

Winkels moeten tegenwoordig hun klanten een unieke ervaring geven met service en aanbiedingen. Dat geldt voor fysieke en online winkels. 

De druk op winkels groeit hard. Aan de ene kant van de e-commerce en de concurrentie van de hele wereld en aan de andere kant aan de kant van klanten met steeds hogere verwachtingen. Dit geldt niet alleen voor de prijs-kwaliteitsverhouding.

Tegenwoord eisen klanten uitstekende service en toegankelijke transacties op meerdere plekken of platforms. Met CRM-software voor uw winkel worden specifieke uitdagingen in perfect afgedekt en kunnen klanten op alle kanalen op de best mogelijke manier worden verzorgd. Laten we eerst de betekenis van CRM ingaan.

CRM-software voor uw winkel in de praktijk

Met een customer relationship management (CRM) software bundelt een winkel alle acties die genomen worden om hun eigen klanten te behouden. Hiervoor wordt voor elke klant een apart klantprofiel aangemaakt. Hierin staan alle contactgegevens en andere stamgegevens. Ook staan er bijvoorbeeld vorige aankopen, maten van kleding en klachten erin.

Door al de data op een plek op te slaag wordt het makkelijker om elke klant individueel te helpen en op in te spelen. Een winkel kan makkelijk alle gegevens zien en specifiek reageren op de klant. Een verkoper kan bijvoorbeeld specifiek advies geven aan de hand van de klant zijn maten en vorige aankopen.

Door het analyseren van klantgegevens is het mogelijk en behoefte van de klanten te achterhalen. De sales kan hiervan goed gebruik maken. CRM software voor een winkel stelt u in staat om gepersonaliseerde campagnes te draaien. Door in te spelen op behoefte van klanten vergroot u de kans op meer omzet.

Op welke manier CRM-software voor een winkel precies helpt aan het vergroten van de klantloyaliteit en het besparen van middelen, willen we hieronder in meer detail laten zien. We bekijken enkele belangrijke hoekstenen van een CRM-systeem.

Klantcontactbeheer

Belangrijk in een CRM-oplossing of systeem is zonder twijfel het klantcontactbeheer. Alle gegevens over de klant worden hier opgeslagen. Sales en marketing kunnen toegang krijgen tot deze gegevens en deze gebruiken in voor marketingdoeleinde. Het moet tegenwoordig wel in overeenstemming gaan met de wet. Denk hieraan de AVG.

Als de klant niet in de winkel is, is hij te bereiken. Via online kanalen is er een manier om de klant individueel te informeren over nieuwe aanbiedingen en nieuwtjes.

Omnichannel verkoop

Klanten hebben deze tijd de verwachting om dezelfde service die ze in een winkel krijgen ook online te ontvangen. Producten en diensten moeten beschikbaar zijn onder dezelfde algemene voorwaarden op alle kanalen. Ook moeten online gekochte producten in de winkel kunnen worden geruild. Met de CRM-software kunnen gegevens uit de online winkel meteen worden vergeleken met die uit de fysieke winkel.

Dit maakt het mogelijk om een artikel online te bestellen en meteen in de winkel op te halen. Als een bestelling online wordt ontvangen, kan deze direct worden verwerkt. Het artikel wordt uit de verkoop gehaald, zodat er geen onnodige wachttijden zijn voor de klant. Ongeacht of het online of fysiek gekochte artikelen zijn, alle gegevens worden opgeslagen in het klantenbestand.

Klantloyaliteit

De klantgegevens geven ook informatie over welke klanten loyaal zijn. De loyale klanten kunnen vervolgens beloond worden met kortingen. Daarnaast kunnen loyaliteitsprogramma’s op de lange termijn nieuwe klanten aan hun eigen bedrijf binden. Een voorbeeld van een branche waarin dit veel gebeurd is in de mode. Veel modehuizen gebruiken speciale klantenkaarten. Deze kaarten worden vervolgens gescand bij het betalen en loyaliteitspunten worden bijgeschreven bij een uniek klantprofiel. De klant kan de punten in de toekomst inwisselen voor toekomstige aankopen. 

Een geschikt CRM-systeem voor een winkel

In de markt bevinden zich veel CRM-pakketten van veel verschillende leveranciers. Het is belangrijk om de oplossing te vinden die perfect bij uw eigen winkel past. Een voorbeeld van een CRM-pakket is Dynamics 365 Customer Engagement. Dit is een pakket wat uw CRM-strategie ondersteunt en als hart fungeert van uw klantrelatiebeheer. Het is makkelijk te gebruiken en biedt mogelijkheden om een zo breed mogelijke kijk op relaties te ontwikkelen. U krijgt een overzicht van eerdere, huidige en potentiële klantgegevens. Denk hierbij aan gegevens van verkoop, marketing maar ook social media.